In het huidige internetklimaat, waar miljoenen websites concurreren voor de aandacht van de bezoeker, is conversie optimalisatie belangrijker dan ooit. Je wil graag zoveel mogelijk profiteren van de bezoekers die op je website komen. Voorop gesteld dat je ze iets waardevols te bieden hebt.
Hieronder geef ik je 10 redenen waarom je je bezig zou moeten houden met het optimaliseren van je conversie.
1. Er is altijd ruimte voor verbetering
Het maakt niet uit hoe goed je website ontworpen is of hoeveel bezoekers klanten van je worden, het is zeer waarschijnlijk dat je ergens het proces makkelijker voor je bezoekers kan maken en daarmee je conversie ratio kan verhogen.
2. Adverteren wordt alleen maar duurder
Meer geld spenderen om meer bezoekers te krijgen heeft niet zoveel zin als je ergens conversie laat liggen. Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat je eerste deze problemen gaat oplossen. Daarbij wordt het betaald krijgen van meer bezoekers alleen maar duurder.
3. Je krijgt meer klanten uit je bezoekers
Als er meer van je bestaande bezoekers uiteindelijk klant worden, dan is dat geweldig. Met hetzelfde aantal bezoekers, verdien je dus meer. Wie wil dat nou niet?
4. Kleine verbeteringen hebben grote gevolgen
Wanneer je je conversie ratio verhoogd van 1% naar 2%, dan lijkt dat een kleine verbetering, maar onderaan de streep is dit een winsttoename van 100%! Een goede reden om te kijken of je acties kunt ondernemen om je conversie te verbeteren. Al is het maar een procentje.
5. Het is in de basis gratis
Een hogere conversie gaat erover om meer klanten te halen uit de bezoekers die je al hebt. Dit betekent dat je niet meer geld uitgeeft. Het aantrekken van nieuwe klanten is duurder dan meer al bestaande bezoekers om te vormen tot klanten.
6. Je kunt de extra omzet weer gebruiken
Wanneer je je conversie verbetert en hier meer inkomen uit haalt, kun je dit geld investeren in het verkrijgen van meer bezoekers. Ook deze bezoekers converteren weer beter.
7. Het verlaagt je acquisitie kosten
In feite is het zo dat als je je conversie verdubbeld, je je de acquisitiekosten per bezoeker halveert.
8. Conversie optimalisatie helpt de omzet maximaliseren
Je omzet is direct gekoppeld aan je conversie ratio. Omdat je niet mee betaalt om deze conversie te halen, gaat deze omzet direct naar de winst.
9. De bezoeker vindt sneller wat hij zoekt
Conversie optimalisatie gaat er o.a. over dat je het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maakt om informatie te vinden en om daarna klant te worden. Omdat je het ze zo makkelijk maakt, zullen ze minder vaak naar de concurrent gaan voor dezelfde informatie.
10. The winner takes all
Alles wat je hoeft te doen is iets beter zijn dan je concurrent. Om twee keer zoveel te verdienen als je concurrent, hoef je niet twee keer zo goed te zijn. Als je maar iets beter bent, dan komen de klanten bij jou.
11. Bonus reden: Conversie optimalisatie is een domino effect
Hoe beter je conversie, hoe meer mensen een actie ondernemen op je website, hoe leuker Google je vindt, hoe meer bezoekers je krijgt, hoe meer klanten daaruit komen… enz. Een betere conversie heeft een domino effect en voor je het weet domineer je je markt.
Conclusie
Het optimaliseren van je conversie levert je als ondernemer veel geld op en kost je betrekkelijk weinig. Bovenstaande redenen zijn duidelijk een signaal dat je omzet laat liggen als je je niet bezig houdt met je conversie ratio.
Heel veel succes!
Daniëla
0 comments