Hoe schrijf je een bio of een social media profiel
die je doelgroep inspireert om zaken met je te doen.
Als iemand wil weten wie je bent, dan typen ze je naam in in Google, ze gaan naar de pagina Over Ons van je website, ze lezen je profiel op LinkedIn of wat je over jezelf zegt op Facebook.
Het probleem is dat de meeste mensen niet veel energie stoppen in wat ze over zichzelf zeggen op hun website of social media accounts. Iedereen wil een goede bio schrijven, maar weinigen doen het.
Waarom niet?
Omdat het moeilijk is om iets over jezelf te vertellen en de meeste mensen weten gewoon niet wat ze moeten zeggen.
Wat is belangrijk bij het schrijven van een goede bio?
Mensen willen geen formele c.v. lezen, ze willen weten wie je bent en ze willen zich met je verbinden.
Ze zijn nieuwsgierig, ze willen weten wat je belangrijk vindt en waar je voor staat – je waarden, je overtuigingen, je grote waarom.
Wanneer ze zich met je kunnen verbinden, dan gaan ze je ook vertrouwen. En vertrouwen is nodig om je producten en/of diensten te kunnen verkopen.
Geloofwaardigheid is niet iets wat je op kunt eisen. Mensen bepalen zelf of geloven wat je te zeggen hebt en besluiten zelf of ze je zullen vertrouwen.
Vertrouwen en geloofwaardigheid worden gecreëerd wanneer twee dingen in je bio aanwezig zijn:
- Je deskundigheid, die wordt aangetoond door middel van specifieke feiten, resultaten en prestaties
- Je menselijkheid, die je laat weten door je toon en je verhaal.
5 Grote Gebieden waarover je kunt schrijven
Er zijn 5 grote gebieden waar je je in bio op kunt focussen om je expertise en je menselijkheid te demonstreren op een manier die ervoor zorgt dat je publiek zich met je kan verbinden.
Je hoeft ze niet alle 5 te gebruiken, maar richt je in ieder geval op minimaal 2, liever nog 3.
Die 5 gebieden zijn:
- resultaten
- relaties
- persoonlijke kwaliteiten
- fysieke kwaliteiten
- levensstijl keuzes
RESULTATEN
Het eerste gebied is waar bijna iedereen mee begint en dat is de specifieke resultaten die je hebt bereikt voor jezelf en anderen. De meest gebruikte geloofwaardigheid boosters in dit gebied zijn: diploma’s, prijzen, artikelen in de media, boeken die je hebt geschreven, programma’s waarin je bent verschenen en testimonials van klanten of resultaten die je klanten hebben bereikt met jouw hulp.
Zoals deze bio van Suzanne Evens, een business coach met haar programma ‘Be The Change’:
NY Times Best Verkopende Auteur, Suzanne Evans, ging van secretaresse naar ondernemer met een inkomen van 6 miljoen dollar in maar 6 jaar. Haar onderneming werd genoemd in de INC 500/5000 vier doorlopende jaren en ze verloor ondertussen 75 pond. Ze leert duizenden starters en ondernemers hoe ze miljoenen kunnen verdienen terwijl ze doen waar ze goed in zijn.
RELATIES
Het volgende gebied is relaties. Dit kunnen persoonlijke relaties zijn, zoals het hebben van een geweldig huwelijk, sterke banden met je familie. Of het kunnen professionele relaties zijn, zoals de relaties met je team, het hebben van een klantenlijst met beroemdheden of het hebben van testimonials van beroemdheden in je vakgebied.
Zoals Ryan Deiss, die laat weten hoe belangrijk zijn gezin is:
Hi, mijn naam is Ryan Deiss…
…Belangrijker, ik was op één of andere manier in staat om ervoor te zorgen dat Emily verliefd op me werd en daar zijn onze vier geweldige kinderen, genaamd Jonathan, Joyce, Ruth en Timmy, die mij “pappa” noemen. Simpel gezegd, ik ben de gelukkigste man op aarde.
PERSOONLIJKE KWALITEITEN
Vervolgens zijn er de persoonlijke kwaliteiten. Je persoonlijkheid, je waarden, hoe je jezelf laat zien aan de wereld ziet en hoe welke invloed je wil hebben op anderen. Deze worden meestal aangetoond niet door wat je zegt, maar door hoe je het zegt. Je gevoel-toon. Of wat mensen over je zeggen in hun testimonials.
Zoals je kunt vinden op de website van Brendon Bourchard:
Maar het beste van alles, hij (Brendon) heeft een gevende en gulle spirit met een passie om anderen te leren hoe zij hun leven kunnen verbeteren en het verschil in de wereld kunnen maken.
—Darren Hardy, Publisher of SUCCESS Magazine
FYSIEKE KWALITEITEN
Het 4e gebied zijn fysieke kenmerken, zoals 6-pack, de jeugdige verschijning of onberispelijke make-up. Als je in de mode-, beauty- en gezondheidsindustrie werkt, is je fysieke verschijning tot je gevoel van vitaliteit, belangrijk voor je succes en geloofwaardigheid.
De kans is groot dat niemand voedingsadvies aanneemt van iemand die veel te dik is en anti-verouderings supplementen koopt van iemand die eruit ziet alsof ze op het punt staat om dood te gaan.
Hier is een voorbeeld uit de bio van Marisa Murgatroyd:
Met haar lengte van 4’11 en een kwart, staat Marisa’s bekend als de kortste vrouw in marketing. Maar dat hindert haar niet bij het hebben van grote ideeën. Haar no-nonsense aanpak heeft haar een reputatie opgeleverd als een resultaat-gerichte go-getter.
LEVENSSTIJL KEUZES
Tot slot hebben we de levensstijl keuzes, die veel zeggen over je waarden en overtuigingen en ook iets zeggen over de prestaties die je hebt behaald. Dit kan onder meer gaan over eigenzinnige hobby’s of interesses. Of het bezit van huizen in 3 landen, de uitvoering van een 4 urige werkweek, of de jaarlijkse vakanties als vrijwilliger naar uithoeken van de wereld om deze een betere plek te maken.
Hier is een voorbeeld van Alexandra Franzen waarin ze zich wat ze doet, copywriting, transformeert van een gespecialiseerd beroep tot een essentiële vaardigheid voor elke ondernemer.
In je leven, zul je …
- 7.000.000 woorden sms-en.
- 2.000.000 woorden typen in een e-mail.
- 370 miljoen woorden hardop uitspreken.
Je werk-gerelateerde correspondentie, alleen al, vult 40 tot 50 romans.
Ik weet het. Whoa.
Of je het nu leuk vindt of niet, je bent een “professionele schrijver.”
Je bent een “communicatie-specialist.”
Je bent een “spreker in het openbaar.”
Dat zijn we allemaal.
Dus als het werken met woorden zo belangrijk is in je leven, dan kan je er net zo goed van gaan houden. En het goed doen.
Hoi. Ik ben Alexandra Franzen.
Ik ben een positief geladen blogger, auteur en schrijfleraar.
Het eerste wat ik ooit schreef was mijn eigen naam. (Heel waarschijnlijk gevolgd door “… wil een pony”.)
Conclusie
Zie je hoe krachtig het is om je persoonlijke ervaring of verhaal te gebruiken om betekenis en geloofwaardigheid te geven aan wat je doet? Merk je zelf wat het doet met jouw vertrouwen in deze personen?
Hoe zorg jij ervoor dat je bezoekers zich met jou kunnen verbinden? Je kunt het me laten weten, hieronder in de chat.
Dank je wel alvast.
Hartelijke groet,
Daniëla
0 comments